Biogram:
Mgr Adam Lenart – psycholog, specjalista psychoterapii uzależnień, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny i CFT, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo Behawioralnej. Doświadczenie zawodowe zdobywał, pracując w Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Lublinie, w placówkach oferujących wsparcie terapeutyczne dla osób uzależnionych. Od 2019 związany z Centrum Terapeutyczno – Szkoleniowym TER-COGNITIVA. W pracy terapeutycznej koncentruje się na terapii różnych form dysregulacji emocji i terapii osób dorosłych z ADHD.
Temat wystąpienia:
Terapia i wspieranie osób dorosłych z ADHD. W jaki sposób podejście CFT może być pomocne w procesie pomagania pacjentom.
Abstrakt:
Każdy z nas doświadczył w jakiejś formie problemów z impulsywnością, nieuwagą czy nadpobudliwością – powszechnie związanych z ADHD. Kto z nas nie zgubił kluczyków do samochodu lub nie zapomniał o miejscu jego zaparkowania, nie miał trudności ze skupieniem się na wykładzie, nie czuł się wyjątkowo niespokojny, gdy sytuacja wymagała bezruchu, lub działał pod wpływem zachcianki, by później jednak żałować (z perspektywy czasu) podjętych decyzji, nieprzewidzenia konsekwencji takiego zachowania?
Doświadczenia, tak wspólne dla wszystkich oraz funkcjonujące do niedawna jeszcze przekonanie, że „z ADHD się wyrasta”, tworzą poczucie, że zamiast cierpieć na poważne zaburzenie neurobehawioralne, wymagające leczenia, ci dorośli, u których zdiagnozowano ADHD, po prostu nie nauczyli się radzić sobie z niezbędnymi trudnościami życiowymi i po prostu muszą „ogarnąć się” czy „wziąć się w garść”.
Niemniej jednak objawy ADHD odzwierciedlają nieefektywne funkcjonowanie obszarów mózgu, odpowiadających za kierowanie i koordynację różnych procesów, które składają się na funkcje wykonawcze, tym samym powodując, istotne problemy w codziennym życiu tych osób, przyczyniając się do ich cierpienia. Osoby dorosłe, u których diagnozowane jest to zaburzenie neurorozwojowe, często mają sporą historię niepowodzeń osobistych, zawodowych, mają niskie poczucie własnej skuteczności, towarzyszy im silny samokrytycyzm i niezadowolenie z siebie i ze swoich osiągnięć życiowych.
W oparciu o doświadczenia w pracy klinicznej z osobami dorosłymi z ADHD, przedstawię w jaki sposób interwencje terapeutyczne oparte na podejściu współczucia mogą być wspierające w leczeniu i pomaganiu pacjentom o tym profilu neurorozwojowym.